Denna blogg ska handla om min trädgård.
Min lustgård. Mitt eden. Mitt paradis. Mitt vattenhål. Min oas.
Min arbetsplats.
Min ögonsten.
Och om de tankar och funderingar jag har och haft kring den.
Om de tankar och funderingar jag har i den.

Om färg och form och mening.
Om arbete och material.


Om lust och fägring. Om trädgården som hägring.
Om lycka och olycka.
Om blommor och blad.
Om djur och natur.
Om fotografering.


Den är ett komplement till min hemsida.
Välkommen att titta in där också!







KLICKA GÄRNA PÅ BILDERNA FÖR ATT SE DEM I STÖRRE FORMAT.

DE FLESTA TÅL DET OCH NÅGRA KRÄVER DET.



söndag 29 juni 2014

Ännu en kort stund

 
 blommar trädgårdens alla schersminer.
 


De fanns i överflöd när vi flyttade in.
 
 
Enkla, dubbla, tidiga och sena.
 Alla otroligt väldoftande.
 
När de blommar blir man som berusad av doften när man rör sig i trädgården.
 
 
Men jag ville ha ännu fler.
Till exempel framför den kala verandan.
Nedan en inskannad bild av den då nyrenoverade och grundmålade verandan.
 
 
Tänkte mig,
att vi skulle kunna sitta där inne
 och insupa väldoften.
 
 
Så jag köpte och planterade två plantor.
Philadelphus coronarius
 
Som, när de började blomma,
till min stora besvikelse,
 visade sig vara helt doftlösa.....
 
 
Nu är de gigantiska och tanken på att byta ut dem känns övermäktigt.
Vackra är de i alla fall och gråsparven bryr sig alls inte om att de inte doftar.
 
 
Längre ner i trädgården har jag planerat två lite lägre sorter.
Tyvärr försvann min växtdokumentation i en hårddiskkrasch
 (tillsammans med de flesta av mina trädgårdsfoton)
 men jag tror, att den småblommiga är smultronschersminen 'Mont Blanc'.
Den är lite lös i växtsättet och drygt 2 meter hög.
 
 
Den enkla med ett rosa öga är troligen brokschersminen 'Belle Etoile'.
Den har lite större blommor och kraftigare växtsätt.
 
 
Båda brukar blomma lite senare är de vanliga men i år blommar ju allt på samma gång.
Båda synnerligen väldoftande.
 
 
 
 

17 kommentarer:

  1. Vilken vacker veranda! Jag föll pladask för de vackra glasen och glömde nästan vad det var du skrev om "fniss" Blommor med doft är underbart men som allergiker är jag glad över att allt vackert inte doftar / Kram gittan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ledsen för din del över att du inte kan glädjas åt de fina dofterna men du kanske gläds desto mer åt andra sinnesintryck.
      Visst är verandan en riktig pärla. Det finaste på hela huset, tycker vi. Vet inte om du faktiskt menar 'glasen', som till största delen är blåsta originalglas, som vi hittade på vinden eller de spröjsade 'rutorna'. Men båda delarna är ...fina. Lite synd, att allt numera döljs av de stora buskarna. Ännu en anledning att ev. ersätta dem med något annat.
      Kram Eva

      Radera
  2. Mmmm, schersminerna doftar ljuvligt! Jag förstår att du blev besviken när de nya var doftlösa, grrrr.
    Och verandan, så vacker! Kanske synd att dölja den?
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  3. För mig är doft identiskt med trädgårdsupplevelsen. Efter de tidiga lökväxterna börjar det med häggen, därpå syrenerna och så schersmin och rosor, vars blomning sammanfaller i tid. Tämligen onödigt var det också med inköpet av dessa buskar! Jag kunde likaväl ha grävt upp en (eller två) fröplanta eller avläggare. Instämmer naturligtvis i att de dessutom döljer vår fina veranda. Och utsikten inifrån!
    Eva

    SvaraRadera
  4. Jag älskar schersmindoften, så även om busken är fin förstår jag din besvikelse. Jag hörde av en trädgårdexpert att det cirkulerade många doftlösa schersminer i plantskolorna för några år sedan. Trist då man oftast kanske inte upptäcker det förrän efter ett par år. Själv väntade jag förgäves på ett doftolvon då det visade sig vara ett vanligt skogsolvon när det väl blommade. Snopet!
    Ha det gott!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist och, som jag skrev till Gittan ovan, alldeles onödigt. Ditt olvon måste ha blivit en minst lika stor besvikelse för dig. Över huvud taget har vi många felexpedieringar i vår trädgård, där andra viktiga egenskaper inte motsvarade vad vi trodde oss ha köpt. Där blomfärgen blev helt annorlunda än den angivna eller växtsätt eller höjd avvek från vad som angavs i plantskolan. Triåkigt, när man tänkt efter mer
      än en gång innan man handlar för att få ett visst resultat.
      Trevligt, att du hittade hit igen och välkommen tillbaka!
      Eva

      Radera
  5. Njuter av dina bilder!
    Mina har inte börjat blomma riktigt ännu.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  6. Njuter av varenda sekund och andetag just nu. När schersminerna och de få återstående rosorna är överblommade finns inte mycket kvar av blomfägring. Då får vi förlita oss till de gröna formerna, som i och för sig inte är fy skam!
    Lyckliga du, som har ditt kvar!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  7. Blev så glad när du skrev att jag var välkommen till dina vackra gröna rum någon gång.
    Du vet att du är hjärtligt välkommen hit med.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prästgårdseva8 juli 2014 23:17

      Än så länge är rummen gröna ... Om än inte så många eller vackra som tidigare. Hör av dig om du har vägarna till Skåne!
      Kram Eva

      Radera
  8. Hej Eva
    Vi funderar på att ta en tripp till Skåne i månadsskiftet augusti/september med husbilen och det vore mycket trevligt att få besöka dej då.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  9. Med mycket stor risk för att du blir besviken tycker jag, att det hade varit trevligt.
    Jag mailar dig!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  10. saknar dina inlägg! kramis semlan

    SvaraRadera
  11. Åh, tack söta du! Det känns riktigt gott att vara saknad. Tyvärr är vår trädgård ett trist kapitel, som jag inte orkar varken reda ut eller skriva om men ska ändå försöka göra något inlägg då och då.
    Ha det riktigt bra!
    Tack för din kommentar och kram tillbala!
    Eva

    SvaraRadera
  12. I don’t know how should I give you thanks! I am totally stunned by your article. You saved my time. Thanks a million for sharing this article.

    SvaraRadera
  13. Vad fake Rolex Rolex måste beundra är något av den eleganta kreativiteten och den konstnärliga känslan som många eftermarknads-Rolex-klockor rolex replica har. Utan tvekan kan många av dessa eftermarknads-Rolex-klockor lätt betraktas som popkonst - och värdefull popkonst ovanpå rolex kopia det. Jag har personligen lagt på ett antal eftermarknads-Rolex-klockor som såg otroligt coola ut, om inte otroligt välgjorda. Jag replika klockor är emellertid en erfaren expert på detta område och vet att det inte är rolex kopior Rolex-produkter utan snarare Rolex-produkter som senare har modifierats av ett företag som inte har något att göra med klockor kopior Rolex.

    SvaraRadera
  14. Wenn Sie einen echten Hacker beauftragen müssen, um das Telefon Ihres Partners fernüberwachen / hacken, Ihr gestohlenes Bitcoin in Tagen / Wochen wiederherstellen oder eine Datenbank mit garantierter Privatsphäre hacken können, wenden Sie sich an easybinarysolutions@gmail.com oder whatsapp: +1 3478577580, sie sind effizient und vertraulich.

    SvaraRadera