Denna blogg ska handla om min trädgård.
Min lustgård. Mitt eden. Mitt paradis. Mitt vattenhål. Min oas.
Min arbetsplats.
Min ögonsten.
Och om de tankar och funderingar jag har och haft kring den.
Om de tankar och funderingar jag har i den.

Om färg och form och mening.
Om arbete och material.


Om lust och fägring. Om trädgården som hägring.
Om lycka och olycka.
Om blommor och blad.
Om djur och natur.
Om fotografering.


Den är ett komplement till min hemsida.
Välkommen att titta in där också!







KLICKA GÄRNA PÅ BILDERNA FÖR ATT SE DEM I STÖRRE FORMAT.

DE FLESTA TÅL DET OCH NÅGRA KRÄVER DET.



måndag 26 september 2011

Äntligen, äntligen...


Äntligen har solen lyst över oss flera dagar i sträck.
Det är mer sommar än det varit på hela sommaren.

Det är höst.
Men sommaren har äntligen, äntligen kommit.

Och äntligen blommar mina sommarblommor...
Kanske bara en kort men tidig brittsommar men jag njuter.
Så vad visar jag?


Bilder från  
Mitt växthus!


Det, som i och för sig, varit sommarens stora behållning.
Det är där, som jag sökte skydd undan sommarens många skyfall.
Det är där, som jag tillbringat många timmar med trädgårdsarbete när vädret egentligen inte tillät dylika aktiviteter.
Det var dit, som jag fyttade många av de växter jag dragit upp till trädgården, när de bara tycktes tyna bort i vätan därute...


Jag har tagit massor av foton därifrån men de fotona kan jag inte längre hitta....



Och just idag tänkte jag börja lite av höstsarbetet därute med
att plantera om en del av mina fröplantor i lite större krukor för att säkra övervintringen.


Så även om det känns fel,

 VÄLDIGT MYCKET FEL,


visar jag några av de foton, som jag tog idag just i det där alldeles underbara växthuset.

MITT VÄXTHUS

Inget luxuöst hus.


Tvärtom, ett lågprishus från 70-talet.
Men MITT alldeles egna
Glädjehus.

Om jag skulle råka 'hitta' alla de foton, som jag tagit i huset under sommaren som gått, kanske det blir ett collage av dem så småningom.



8 kommentarer:

  1. Fint och vackert i ditt glädjehus! Visst är det som om vädret nu är så som man har längtat efter i månadsvis, alldeles underbart är det. kram Sophia

    SvaraRadera
  2. Ja äntligen fick vi lite sommar...
    Fast höstkänslan dämpar sommarkänslan tyvärr....
    Du har så fint i ditt växthus som ser ut att vara fullt av växter...bra mycket trevligare än ett vackert nytt som är stylat med några få växter och en massa möbler....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  3. Ja, man tror inte det är sant! Sol i flera dagar!/Christina

    SvaraRadera
  4. Det ser jätte fint/mysigt/trevligt ut i växthuset.
    Mariana

    SvaraRadera
  5. Ja äntligen fick vi njuta av lite sol oh värme! Jag tycker att det ser oerhört mysigt och charmigt ut i ditt växthus. Hoppas solen stannar åtminstone veckan ut så vi hinner ladda batterierna lite grann / gittan

    SvaraRadera
  6. Sophia:
    Kan väl knappast dölja hur glad jag är för växthuset.
    Och för vädret. Underbart räcker knappt för känslan.
    Kram

    AnnCharlotte:
    Sommarkänsla eller höstkänsla kan nästan kvitta. Jag bara tackar och tar emot för varenda minut. Och som jag njuter.
    Och växthuset är minst sagt fullt av växter. Så mycket, att jag nästan får magknip när jag tänker på hur jag ska kunna klara alla dessa över vintern.
    Men just nu njuter jag både där och ute under solen.
    Men i somras önskade jag, att huset varit ännu större så jag kunnat få plats med de där möblerna. Och om somrarna ska bli som den gångna hade jag definitivt inte haft något emot ett riktigt stort hus, som jag både kunde odla i och sitta och njuta i medan ovädren passerade utanför.
    Kram

    Christina:
    Ännu fler hoppas vi på och tar mot med största tacksamhet.
    Bara ..underbart!

    Mariana:
    Det är alltihop och den här sommaren har det varit det bästa med hela trädgården.

    Gittan :
    Jag tycker, att vi gjort oss förtjänta av lite sol och värme efter den minst sagt bedrövliga sommaren. Och det känns onekligen som om livsandarna fick lite luft under vingarna.

    Kramar
    eva

    SvaraRadera
  7. Gläds också över solen och njuter i fulla drag både i och utanför växthuset.
    Men...
    Detta är bara en liten kort respit innan det är dags att packa ihop den sommar som icke varit och stänga källardörren om det som är värt att förvara/bevara.
    Till nästa sommar.
    Om den blir..
    Kram från åsen

    SvaraRadera
  8. Kära vän,
    även om vi tvivlar måste vi försöka tro och hoppas.
    Allt annat är outhärdligt.
    Kramar
    Eva

    SvaraRadera