Denna blogg ska handla om min trädgård.
Min lustgård. Mitt eden. Mitt paradis. Mitt vattenhål. Min oas.
Min arbetsplats.
Min ögonsten.
Och om de tankar och funderingar jag har och haft kring den.
Om de tankar och funderingar jag har i den.

Om färg och form och mening.
Om arbete och material.


Om lust och fägring. Om trädgården som hägring.
Om lycka och olycka.
Om blommor och blad.
Om djur och natur.
Om fotografering.


Den är ett komplement till min hemsida.
Välkommen att titta in där också!







KLICKA GÄRNA PÅ BILDERNA FÖR ATT SE DEM I STÖRRE FORMAT.

DE FLESTA TÅL DET OCH NÅGRA KRÄVER DET.



torsdag 4 augusti 2011

Elände

Ja, inte bara elände utan ELÄNDES ELÄNDE.

Efter en vinter vars like det var längesedan vi upplevde, fick vi en sommar, som har varit lika illa.

Det har varit surare än surt.
Delar av trädgården har stått under vatten och resten är så vattensjuk, att det skvalpar när man går i gräset.
De få dagar av uppehåll som varit har långt ifrån räckt till, vare sig för att torka upp eller hinna med det som måste göras.

Och under tiden har larver, sorkar och sniglar sett till att göra livet än surare.
Jag har försökt att låta bli att påverkas.
Satt på mig skygglapparna.

Försökt hålla huvudet över ytan.
Att inte ge upp.
Att se det som faktiskt blivit gjort.
Att allt kunde vara värre.
Intalade mig, att jag borde vara tacksam, som i alla fall inte drabbats av den förhatliga buxbomsvampen.
Än. 

Men häromdagen blev till och med skygglapparna så genomblöta, att jag var tvungen att hänga dem på tork.
Och utan skygglappar såg jag.
Träd och buskar, som ser ut att vilja ge upp.
Uppätna blad, döda partier och halvdöda träd.
Mögligt och allmänt trist.
Vi åkte på utflykt i stället.


Fotot på målningen föreställande Ikaros  (gjord av Mikael Melbye) togs då.
Ikaros - symbolen för övermod.

Den fick mig åter tänka i banor, som att det verkar som om det är förmätet att tro, att vi ska kunna skapa små egna paradis.
Att tro att vi kan.

Men målet för vår utflykt var ett riktigt Paradis, som det kommer mer om.

Och tyvärr nog också om buxbomen.....




15 kommentarer:

  1. Låter inte skoj alls. Lider med dig. Näe, nu är det inte kul alls. Har fått den där jxkla buxbomsvampen i mina nyplanterade buxbomhäckar. Är så säker man kan vara. Väntar bara på lilla plastpåsetestet bara. I morgon gräver jag upp ca 100 plantor, troligtvis ytterligare 100 till också. Gråter en skvätt och känner mig allmänt orkeslös. Ska i morgon åka till plåtslageriet och beställa varmgalvad plåt istället till de borttagna häckarna. Känner mig så snuvad på drömmen jag hade där kring äppelträden. Förstår precis vad du menar. Men du som har såååå mycket större trädgård än vad jag har..... Måste kännas tungt med allt nu. Hoppas, hoppas att du inte får buxbomsjukan också. Nu håller jag tummarna för att inte mina äldre buxbomhäckar och klot ska drabbas. Men så snabbt den utvecklat sig vete sjutton..... BLÄ!!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  2. Charlotte:
    Jag känner mig snuvad på drömmen om Paradiset och kan inte förstå varför allt måste vara så förtvivlat svårt.
    Lite tröst skulle man väl kunna få tillåta sig...

    Tröstkramar till dig
    Eva

    SvaraRadera
  3. Det låter som ett riktigt elände. Hoppas det reder upp sig. Tröstkramar! /Mimi

    SvaraRadera
  4. Önskar dej en trevlig helg mitt i eländet! Det värsta tycker jag är lukten när man går ut. Luktar bara vått och sunkit! Nästan som om man bodde i ett tjärr!/Christina

    SvaraRadera
  5. Usch och fy, det låter då verkligen inte kul alls och jag lider med dig/er! Jag trodde ni hade fått er beskärda del av elände tidigare i år. Med önskan om en torr (och varför inte solig) helg hoppas jag att skygglapparna hunnit torka en aning... / Tröstekramar till dig

    SvaraRadera
  6. Ja, eländes elände!!! Det är tungt nu på trädgårdsfronten hos många vill jag lova. Jag känner starkt med dig. Må solen i alla fall få lysa på oss lite så att det åtminstone torkar upp lite. Det kippar under skosulorna när man går på vår gräsmatta och det är inte alls trevligt.

    Jag har annars idag bittert konstaterat att min buxbomshäck samt ytterligare 6 klot är drabbade. Jag vill knappt gå ut!

    Varma kramar till dig,
    Maria

    SvaraRadera
  7. Tack Mimi!
    På något vis löser det sig väl. Om det blir så bra vet jag inte..
    Kram

    Christina:
    Blött, fuktigt och lite muggigt.
    Jag önskar oss båda (och alla andra) en torr fin helg med fortastt fint sensommarväder därefter.

    Gittan:
    Som så många andra konstaterat är det inte särskilt kul just nu i våra trädgårdar.
    Skygglapparna är torra men de verkar ha krympt och täcker inte hela synfältet. Tyvärr.
    Befarar, att också jag drabbats av den elaka buxbomsvampen. Som om det inte räckte med allt det andra.
    Tack för dina kramar och ha det gott i din troligen torrare trädgård.
    Kram

    Maria!
    Vi sitter nog alla (eller åtminstone väldigt många) i samma båt. Trädgårdslivet visar sig inte från sin bästa sida och vi kippar nog efter andan lite till mans.
    Nu gäller det att hålla ut, försöka se allt i ett större perspektiv och hoppas, att vi kan hitta lösningar som blir bra. Men det är svårt. Mycket svårt. Men om vi hjälps åt....
    Varma tröstkramar till dig
    och
    stora kramar till er alla och särskilt till er vars buxbom drabbats.

    Eva

    SvaraRadera
  8. Tänk vad den attans buxbomssjukan är spridd runt om i landet, det är inte klokt..... tycker att det är så tråkigt. Här är min buxbomshäck och flera klot antagligen smittade men jag har så svårt för att sätta spaden i jorden och gräva upp häcken - hoppet är det sista som överger en!

    Kram
    Åsa

    SvaraRadera
  9. Håller med dig!
    Outhärdligt. Och svårt att ta beslutet att gräva upp. Nästan omöjligt. Men förmodligen enda chansen att rädda något. Eller i alla fall försena spridningen.
    Stor tröstekram till dig
    Eva

    SvaraRadera
  10. Jag bävar inför buxbomseländet, inte så mycket för egen del som för alla som har en trädgård där buxbom är en bärande pelare - tänker särskilt på dig min kära väninna. Och så kan man undra vad som kommer härnäst av liknande sort, snart finns det sjukor för varenda växande liten grön sak. Vad ska bli stommarna i våra trädgårdar i framtiden?
    Många kramar från Eva

    SvaraRadera
  11. Nej men usch så tråkigt. Jag lider verkligen med dig. Och att regnet ska behöva fördela sig så orättvist. Här uppe runt Stockholm så har vi haft en knalltorr sommar. Vi skulle behövt en del av ert regn.

    Jag ryser när jag läser om buxbomssjukan. Det är ju så otroligt vackert med buxbom och bara tanken på att få gräva upp sin buxbom. Nej fy så trist! Jag kan bara hålla tummarna för att den fortsätter att hålla sig borta från din trädgård. Läste Charlottes kommentar och jag lider verkligen med henne.

    Tröstekramar Anita

    SvaraRadera
  12. Men så trist att ert Eden håller på att regna bort! Här i Luleå är det precis tvärtom..bara sol hela sommaren! Jag kan räkna de regniga dagarna (menar då inte småskurar) på en hand, inte roligt det heller då allt håller på att torka bort, ja vattna skulle ju gå men det blir dyrt att vattna stora träd med kommunalvatten.
    Håller mina tummar för en torrare höst nu hos er, du har ju ett riktigt paradis där inunder de regntunga lövverket. Denna Buxbomssjuka har jag förstått går som en löpeld nu hos er där nere, här i zon 6 fryser den bort så jag behöver inte ens fundera på hur den mår!
    Många hälsningar från Anna-Lena i Luleå

    SvaraRadera
  13. Usch ja, jag sitter också i regnet och glor på möglet. Vågar mig knappt ut och inspektera närmare hur illa allt är... inte sen jag såg de sönderregnade sorkhålen...eller kratrarna snarare.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Eva:
    Kommer framtida generationer att kunna glädjas åt gröna skogar och frodiga trädgårdar över huvud taget?
    Jag bävar.
    Ledsna kramar

    Anita:
    Jag hyser inget hopp....
    Men kommer ändå att kämpa till sista andetaget!
    Djäklar anamma!
    Kram

    Anna-Lena:
    Efter att ha haft några riktigt torra och varma somrar kan jag bara konstatera, att jag älskade dem. Föredrar helt klart att vattna än att försöka rädda drunknande växter och dessutom mår jag själv mycket bättre av torr värme än en fuktig och lite rå sommar.
    Men dina rader värmer. Tack för dem!
    Kram

    Lotta:
    Regn, fukt, översvämning, mögel, svamp, döda träd, ruttnade växter, sorkar, sniglar, larver och knäckta grenar. (Har säkert glömt en hel del...)
    Det känns som Syndafallet. Men vad har vi gjort för att förtjäna detta?

    Kramar

    Eva

    SvaraRadera
  15. Den fick mig åter tänka i banor, som att det verkar som om det är förmätet att tro, att vi ska kunna skapa små egna paradis.

    SvaraRadera