Denna blogg ska handla om min trädgård.
Min lustgård. Mitt eden. Mitt paradis. Mitt vattenhål. Min oas.
Min arbetsplats.
Min ögonsten.
Och om de tankar och funderingar jag har och haft kring den.
Om de tankar och funderingar jag har i den.

Om färg och form och mening.
Om arbete och material.


Om lust och fägring. Om trädgården som hägring.
Om lycka och olycka.
Om blommor och blad.
Om djur och natur.
Om fotografering.


Den är ett komplement till min hemsida.
Välkommen att titta in där också!







KLICKA GÄRNA PÅ BILDERNA FÖR ATT SE DEM I STÖRRE FORMAT.

DE FLESTA TÅL DET OCH NÅGRA KRÄVER DET.



onsdag 10 augusti 2011

Likt en fjäril


Nä, livet har inte varit lätt denna sommar.
Utöver olyckor, trädgårstråkigheter och trasslande tekniska prylar har jag haft en tung sommar också på det personliga planet.
Men sorg och oro har trots det varvats med stor och oväntad glädje, värme och gemenskap.




Fjärilarnas närvaro i trädgården gör mig i alla fall lite glad men påminner mig också om kommande höst och om livets flyktighet.




Aktualiserat av att vår mor avled i natt efter en tids sjukdom.



Nyss var hon här.



Nu är hon borta för evigt.

Men mor har i alla fall fått ro och fått sväva bort till andra ängar.



Och likt en fjäril som stiger ur sin puppa möter jag världen med nya ögon.




Sorgsen över att ha vaknat upp så sent men glad, att jag ändå gjorde det till slut.
Innan det var för sent.


Att försöka fånga en fjäril på bild känns lika svårt som att fånga livet självt.
Just när man tror, att man har chansen fladdrar den bort och tillfället glider ur handen.
Men ibland lyckas man.
Åtminstone delvis.
Både i fotojakten och i livet.



Och både vi människor och våra liv har likt fjärilen såväl ljusa, vackra sidor som en mörkare bak- eller undersida.
Men det finns skönhet i allt.
Det gäller bara att lära sig att hitta den. Att se bortom det mest uppenbara.




Det finns skönhet i allt.

Jag är dålig på fjärilar men tror, att de avbildade är (från ovan):
 pärlemorfjäril, påfågelöga och amiral.

14 kommentarer:

  1. Du är duktig på fjärilar = alla rätt!
    Du är duktig på att fotografera fjärilar också...

    Jag är med dig i tankarna...

    Kramar från Eva

    SvaraRadera
  2. Fint du skriver!Kram Christina

    SvaraRadera
  3. Livet är inte lätt...
    Visst har det varit väldigt mycket fjärilar i sommar,iallafall hos oss.
    Ha de gott
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Så vackert skrivet och så vackra bilder.

    En varm hälsning från Åsa

    SvaraRadera
  5. Eva:
    Tack!
    Glad, att jag hade alla rätt!
    Glad, att du uppskattade mina foton.
    Och alldeles väldigt glad för att du finns!
    Kramar

    Christina:
    Tack.

    Mariana:
    Nä, det ska gudarna veta.
    Och nyss såg jag hur svårt det kan vara att sluta att leva.....
    Tyvärr tror jag, att vi har mindre fjärilar än vi brukar, Hoppas, att det inte är representativt.
    Ha det bra du också!

    Åsa:
    Så glad jag blir om mina tankar och bilder, ljusa såvä som mörka uppskattas.
    Kramar

    Eva

    SvaraRadera
  6. Ledsamt. Sänder dig en kram i tankarna. /Mimi

    SvaraRadera
  7. Tänker på dig / Kram gittan

    SvaraRadera
  8. Mimi och Gittan:
    Tack! Jag tror, att jag behöver det...
    Krma
    Eva

    SvaraRadera
  9. En varm kram skickar jag genom den digitala världen. Så vackert skrivet och vilka fina bilder.
    Åsa

    SvaraRadera
  10. Nej man vet aldrig vad som väntar bakom hörnet. Och kanske är det lika bra.
    Härliga fjärilsbilder.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Åsa:
    Tack! Tack! Tack!

    Wictoria:
    Så är det nog.
    Om du saknat kommentarer på din blogg beror det på, att jag inte kan kommentera. Min dator är på väg att bryta samman och är allmänt seg och några bloggar bl.a. din fungerar inte alls. Kan inte ens scrolla. Mne jag njuter alltid av dina fina bilder. Grattis också till den uppmärksamhet du fått.

    Kramar till er båda
    Eva

    SvaraRadera
  12. Eva ... så sorgligt. Jag sänder dig en stor varm kram.

    /Anita

    SvaraRadera
  13. Anita:
    Såg just din kommentar.
    STORT TACK!
    Skuggan kommer att ligga över mig länge till.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  14. Sorgsen över att ha vaknat upp så sent men glad, att jag ändå gjorde det till slut.
    Innan det var för sent.

    SvaraRadera