Denna blogg ska handla om min trädgård.
Min lustgård. Mitt eden. Mitt paradis. Mitt vattenhål. Min oas.
Min arbetsplats.
Min ögonsten.
Och om de tankar och funderingar jag har och haft kring den.
Om de tankar och funderingar jag har i den.

Om färg och form och mening.
Om arbete och material.


Om lust och fägring. Om trädgården som hägring.
Om lycka och olycka.
Om blommor och blad.
Om djur och natur.
Om fotografering.


Den är ett komplement till min hemsida.
Välkommen att titta in där också!







KLICKA GÄRNA PÅ BILDERNA FÖR ATT SE DEM I STÖRRE FORMAT.

DE FLESTA TÅL DET OCH NÅGRA KRÄVER DET.



lördag 24 september 2011

På gång....







Ni kanske undrar hur det gick med alla mina frösådder?

Jag tänkte börja med att berätta om jätteverbenan, Verbena bonariensis.
Som var en av de första, som jag sådde i våras men som jag också övervintrade en hel del plantor av från förra årets sådd.



Jag tog ut kameran för att ta lite bilder av dem, eftersom de just nu blommar som allra bäst.
Som vanligt var plantorna fulla av fjärilar.
En av verbenans många goda egenskaper är just, att den attraherar fjärilar.

Men fotona av de blå skönheterna blev faktiskt inte bättre av mängden av orangefläckade vingar.....



Så jag frestades ganska snabbt att försöka ta lite roliga bilder på fjärilarna istället.

Mitt fjärilsgalleri är numera ganska stort, eftersom jag tränat flitigt på att försöka fånga dem och inte minst att sätta skärpan där jag vill ha den.

Så dagens utmaning blev (förutom den ständiga jakten på skärpa), att försöka ta lite 'annorulunda' fjärilsbilder,
eftersom de allra flesta nog vet hur en Amiral ser ut.



Håll till godo.

Men jag gissar, att en del av er hellre vill se trädgårdsbilder på bloggen,
så jag har tänkt att på sikt publicera de mer fotoinriktade inläggen på en egen blogg.
De, som i mindre grad handlar om just trädgården och dess innevånare och mer om själva fotgraferandet.

Det mesta är dock avhängigt om/när jag får en ny dator.
Men trädgårdsinläggen är på gång.

Håll ut!





5 kommentarer:

  1. Superläckra bilder!
    Kul att se på fjärilar ur andra synvinklar.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Superdejlige billeder af de smukke sommerfugle og skønne kæmpeverbenaer.

    God weekend.

    SvaraRadera
  3. Helen:
    Tackar!
    De allra flesta fjärlsbilder brukar se ungefär likadana ut. Precis som de flesta i mitt eget fjärilsgalleri. Och det är alltid spänannde att försöka göra något annorlunda av ett alldagligt material både när det gäller foto och i trädgården. Kul att du uppskattade det.
    Ha det gott du också!

    idehaven:
    Tack så mycket!
    Det kommer mer om verbenorna och deras växtsällskap.
    Trevlig helg du också!

    Eva

    SvaraRadera
  4. Hej jag har ej nåt emot att det kommer även lite annat än trädgård i din blogg. Gillar att titta på det mesta du visar från skorstenar ja allt. Underbara bilder/Gela

    SvaraRadera
  5. Tack söta Gela!
    Det kommer nog att bli en del 'foto' i den här bloggen också framöver men jag ska ändå försöka hålla den relativt ren som Trädgårdsblogg.
    Men lite variation är kanske trevligt, trots allt.
    Eva

    SvaraRadera